Υπαγορευει η ακροδεξια την ατζεντα σε κυβερνηση και ΜΜΕ; (Αυγη, 21.3.2009)

ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

Στο βιβλίο του Καλωσορίσατε στην έρημο του πραγματικού, ο Σλαβόι Ζίζεκ υποστηρίζει ότι μόνο η λαϊκιστική δεξιά αποτελεί σήμερα ‘’ζωντανή’’ σοβαρή πολιτική δύναμη, ότι μόνο αυτή πράττει, δίνει το ρυθμό, καθορίζει την προβληματική της πολιτικής πάλης: τρεις μήνες μετά την εξέγερση του Δεκεμβρίου, η κυβέρνηση φαίνεται πως πασχίζει να δικαιώσει την εκτίμηση του Ζίζεκ. Αυτό δείχνουν το καθ’ υπαγόρευση Καρατζαφέρη «ιδιώνυμο» της κουκούλας και η διαρκής απειλή για την κατάργηση του ασύλου, κεντρικό αίτημα της προεκλογικής καμπάνιας των φοιτητών του ΛΑ.Ο.Σ.

Μέσα σ’ αυτό το τρίμηνο άλλωστε, δημοσιογράφοι και στελέχη της κυβέρνησης ανακάλυψαν ότι δεν είναι δα και μεγάλο πρόβλημα αυτή η συμβατότητα κυβέρνησης-άκρας δεξιάς· τώρα που το καλοβλέπουν, ο ΛΑ.Ο.Σ δεν είναι καν ακροδεξιά. Εν πάση περιπτώσει –λένε οι ίδιοι- μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το γεγονός ότι οι καιροί (βλ. οικονομική κρίση και κοινωνικές αντιδράσεις) επιβάλλουν συναινέσεις, ώστε να ενσωματώσουμε τα «άκρα»· η ευρωπαϊκή εμπειρία εξάλλου –συνεχίζουν- δείχνει πως η αναβάθμιση των νέων ακροδεξιών μορφωμάτων (η συμμετοχή τους σε κυβερνήσεις), «ροκανίζει» τα εκλογικά τους ποσοστά.

Το γεγονός ότι μέχρι να «ροκανιστούν» αυτά τα ποσοστά, η άκρα δεξιά έχει κατορθώσει να επιβάλει πολλές από τις θέσεις της συνολικά στο πολιτικό σύστημα –αυτό δείχνει η ευρωπαϊκή εμπειρία, για όποιον δεν την διαβάζει μισή- δεν απασχολεί τους κυνικούς των ΜΜΕ και της πολιτικής, είτε πρόκειται για τους νεοδημοκράτες σήμερα, είτε για μερίδα του ΠΑΣΟΚ χτες και σήμερα.

Αυτό που τους απασχολεί είναι η βία. Μια ορισμένη βία, που είτε περιορίζεται σε «μια δράκα αναρχικών» (και τότε γιατί είναι τόσο επικίνδυνη, αφού είναι τόσο μειοψηφική;) είτε «διαχέεται επικίνδυνα» (στο έδαφος ποιων κοινωνικών συνθηκών, όμως;).

Αν η ανησυχία τους δεν ήταν τόσο επιλεκτική, θα αναγνώριζε ως βία και εξαναγκασμό, πρακτικές που θέτουν καθημερινά τη ζωή ανθρώπων σε κίνδυνο. Γι’ αυτές, όμως, δε φρίττει κανείς.

Αν ανέτρεχαν στην έκθεση της αμερικανικής Εθνικής Επιτροπής για τα Αίτια και την Πρόληψη της Βίας του 1968, θα ανέσυραν δύο ορισμούς που θα βοηθούσαν τη συζήτηση: σύμφωνα με αυτούς, «βία» είναι η συμπεριφορά που αποσκοπεί στο να προκαλέσει σωματική βλάβη σε ανθρώπους ή ζημιά σε περιουσία, ενώ «εξαναγκασμός», η πραγματική ή επαπειλούμενη χρήση βίας για να επιβάλουμε σε άλλους να κάνουν ό,τι διαφορετικά μπορεί να μην έκαναν.

Γιατί βοηθούν τη συζήτηση αυτοί οι ορισμοί; Διότι δείχνουν ότι η δημόσια συζήτηση περί βίας που διεξάγεται με όρους ακροδεξιάς (αλλά και «Βήματος») είναι υποκριτική και βρίθει πολιτικών σκοπιμοτήτων. Η πρώτη: να ταυτίσει τη βία κατά ζωής με τη βία κατά περιουσίας.

Για τη συζήτηση αυτή, ο θάνατος της Κατερίνας Γκουλιώνη κατά τη μεταγωγή της από τη Θήβα στις φυλακές Αλικαρνασσού, η μακρά λίστα θανάτων στις φυλακές και ο κτηνώδης κολπικός έλεγχος στον οποίο υποβάλλονται οι κρατούμενες, ο μακρύς κατάλογος των αυτοκτονιών φαντάρων και η στέρηση και των στοιχειωδών ελευθεριών στο «κολέγιο» του στρατού, η καθημερινή (κρατική και παρακρατική) βία πάνω στα σώματα μεταναστών και μεταναστριών σε κάθε γωνιά της χώρας που έχει κοστίσει δεκάδες ζωές, δεν αποτελούν βία ή εξαναγκασμό που πρέπει να αντιμετωπιστεί, αλλά περιστατικά ανάξια λόγου.

Η χειροβομβίδα που θα κομμάτιαζε δεκάδες στο Στέκι Μεταναστών, η ασυλία των παρά λίγο δολοφόνων της Κωνσταντίνας Κούνεβα, η πολεμική βία των καρκινογόνων χημικών που διαλύουν διαδηλώσεις, δεν αφορούν κυβέρνηση και ΜΜΕ, που φρίττοντας για το Κολωνάκι και την Κηφισιά, δεν πρόλαβαν να ασχοληθούν με τίποτα από όλα τα παραπάνω. Πως τολμούν να μιλούν για κουκουλοφόρους;

Ο Δημοσθένης Παπαδάτος-Αναγνωστόπουλος είναι μεταπτυχιακός φοιτητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Advertisements

Σχολιάστε so far
Σχολιάστε



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s



Αρέσει σε %d bloggers: